Coaching

voor kinderen en ouders

Leerproblemen en coaching

Hieronder beschrijf ik de mogelijkheden voor het coachen en begeleiden van leerproblemen:

Besef: een traject vraagt ook wat van jou als ouder, er moet immers dagelijks of meerdere keren per week geoefend worden. Dit zijn veelal leuke beweegoefeningen dus het maakt het oefenen wel leuk! 

Uitgebreide screening en dominantieprofiel
Screening reflexen, motorische screening en dominantieprofiel:
Wil je voor jouw kind een totaalplaatje wat betreft de motorische vaardigheden, de primaire reflexen en het dominantieprofiel? Met deze uitgebreide screening en natuurlijk de uitwerking hiervan met gerichte oefeningen kun je je kind op allerlei vlakken ondersteunen in de basis. De primaire reflexen bijvoorbeeld kunnen een wezenlijk verschil maken in gedrag en leerproblemen. Binnenkort meer hierover op de site! Vaak zien we dat kinderen met leer/gedrags"problemen" een aantal primaire reflexen nog actief heeft en dit zien we ook terug in de grove en de fijne motoriek. De screening geeft daar inzicht in. Met het dominantieprofiel kijken we naar welke hersenhelft, oog, oor, hand en voet dominant is. Hier komt een profiel uit met handvatten waar de school bijvoorbeeld goed mee uit de voeten kan omdat het handvatten geeft over hoe het kind leert. Na de uitgebreide screening kun je ervoor kiezen om jouw kind 1x in de 6 weken door mij te laten begeleiden voor de voortgang. Of je kiest ervoor om iedere week of 2 weken te komen, dat betekent voor jou als ouder minder belasting in het oefenen en meer variatie in de oefeningen. 

Visuele screening:
Komt uw kind niet goed mee met lezen maar oefenen levert weinig tot niets op? Kom dan eens langs voor een visuele screening bij Kidz-ID. Ik screen de ogen oa op hun samenwerking, het accomoderen van de ogen en de saccadische oogbewegingen (oogsprongetjes). Daarnaast werk ik met de bioptor om de samenwerking van de ogen te bekijken. Indien nodig verwijs ik door naar een functioneel optometrist. Daarnaast voer ik diverse motorische testen uit; ik kijk naar mogelijk nog actieve reflexen die bijvoorbeeld het leesproces kunnen bemoeilijken en de lateralisatie (dominantie van hersenhelften). Vanuit de screening wordt er een plan van aanpak opgesteld om zo samen met de ouders aan de slag te gaan. 

JaMaRa rekenaanpak 
JaMaRa is een aanpak voor rekenen die bestaat uit een eenduidige rekenstrategie waarbij het koppelen van getalbegrip aan hoeveelheidsbegrip centraal staat, echt "snappen wat je doet en wat dat betekent". We werken met een duidelijke links-rechts rekenrichting. Daarnaast is dit een manier van werken waarbij het lijf gebruikt wordt. Het kind leert hoeveelheden niet alleen zien, horen en zeggen maar het gaat ook voelen en door middel van beweging echt letterlijk ervaren. Op deze manier vergroot je het leervermogen van het kind. Succes verzekerd!
De rekenaanpak start met een screening; waar zit het kind in de ontwikkeling? Vanuit daar zet ik een plan op waarbij er 1 x in de 2 weken een afspraak in de praktijk gepland staat voor nieuwe oefeningen en de voortgang. In de tussentijd wordt er thuis geoefend met de diverse opdrachten. Het gaat om 2x per dag 5 minuten voor de snelste progressie. Extra oefenmomenten plannen in de praktijk kan natuurlijk ook. 
Dus loopt jouw kind vast op het rekenen? Kom langs voor de screening!

Een uitgebreide blog over over JaMaRa en de ervaringen lees je hier: https://www.cnls.nl/jamara-rekenen/